Kelab 125z Malaysia
Kelab 125z Malaysia

RIDE ALONE if you want to go FAST, RIDE TOGETHER if you want to go FAR..
 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Fizz Fixz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 884
Join date : 20/02/2011
Age : 28
Location : Sitiawan --> Manjung ---> Ayer keroh (Melaka)

PostSubject: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Mon 28 Feb - 20:00:42


Kalau sapa baca berita dua, tiga hari neh korang akan tahu yang babak-babak kenaikan minyak di malaysia akan bermula..

1. Krisis di timur tengah terutamanya mesir dan libya telah menyebabkan harga petrol naik mendadak. Namun kita belum bercadang nak menaikkan harga minyak buat masa sekarang [lima hari lepas paper utusan].

2. Krisis di libya semakin buruk dan harga minyak telah mencecah paras US107 setong. [harga neh utk pasaran hadapan. Harga utk mac yang aku sempat tengok pd akhir bulan jan 2011 ialah US100 setong]. Seluruh dunia akan merasai kesan dan tekanan kenaikan petrol. [berita bisnes di tv3]

3. Liga arab mengadakan mesyuarat untuk membincangkan krisis yang sedang melanda dunia arab kini. [awani].

4. Amerika menggesa agar libya segera menamatkan krisis di negara tersebut bagi memastikan minyak tidak terus naik mendadak. Kesan kenaikan minyak akan mempengaruhi ekonomi US yang belum pulih sepenuhnya di negara tersebut. [tv3 news]

5. Beberapa logi carigali minyak terpaksa ditutup di libya sejak negara tersebut dilanda krisis kepimpinan. [awani]

6. Kenaikan minyak dan barang terutamanya makanan adalah krisis global yang tidak dapat dielakkan. [bernama].

Aku memang faham krisis minyak di peringkat global bukanlah sesuatu yang kerajaan mampu kawal. Tak dapat dinafikan langsung. Tetapi bukan kah jika ;

1. Harga minyak naik maka keuntungan kerajaan akan bertambah? Kerana kerajaan ialah pengeksport minyak.

2. Kerajaan eksport minyak yang berkualiti dan mengimport minyak yang rendah kualiti. Minyak yang rendah kualiti ini dibayar oleh rakyat malaysia. Kita tak dapatkan ia secara percuma. Dari mana isu subsidi itu timbul sedangkan nilai yang kita bayar tak sama dengan nilai yang kerajaan bayar kepada syarikat pengeksport minyak [venuezuela tak silap aku]. Kerajaan bayar dengan sejumlah amount kepada syarikat tersebut dan menjualnya kepada kita dengan amount yang sedikit tinggi. Kalau boleh harap kerajaan boleh tunjukkan urusniaga jual-beli ini untuk dinilai sendiri oleh rakyat malaysia.

3. Kalau kerajaan kata mereka tiada keuntungan, maka kenapa perlu eksport minyak? Biarlah minyak kita digunapakai oleh rakyat kita sahaja. Nampaknya tidak. Mengeksport minyak dalam negara dan mengimport minyak luar memang menguntungkan kerajaan. Kalau tidak kenapa perlu buat kerja yang sia-sia?

4. Memandangkan kerajaan sudah untung berbillion-billion ringgit melalui petronas, apakah kerajaan tidak boleh mengurangkan sedikit margin keuntungan yang mereka perolehi dengan tidak menaikkan harga minyak di malaysia?

5. Apakah Ron 97 dan Ron 95 kita sama seperti di luar negara? Apakah ada ujian makmal dilakukan bagi membuktikan ciri-ciri ron 95 dan ron 97 kita adalah sama seperti yang ada di luar negara? Adakah boleh jika mereka [kerajaan ataupun pihak yang berkenaan] menipu label ron? Maksudnya label ron 93 diberitahunya ron 95 dan label ron 95 diberitahunya ron 97. [tiba2 terfikirkan soalan ini]

Bila-bila masa dari sekarang minyak memang akan naik. Ron 97 sudah tentu akan naik pada awal bulan mac neh. Ron 95 juga tapi tak pasti ble dan berapa kenaikan nya. Yang membuatkan rakyat gelisah bukan sebab minyak naik 0.10 sen ataupun 0.20 sen. Tetapi impak kenaikan minyak itu. Seperti sektor pengangkutan awam yang menggunakan diesel dan petrol. Seperti sektor perindustrian kilang yang menggunakan petrol untuk menggerakan kuasa mesin. Harga makanan yang pasti akan naik berikutan kos operasi [perkhidmatan pengangkutan barang] yang turut naik. TNB sudah tentu akan menjadikan ia salah satu alasan untuk menaikkan charge elektrik sedangkan mereka untung berbillion2 ringgit. Itu belum masuk gas memasak. Semua ini berlaku secara rantaian dan rakyat sudah tidak boleh tanggung beban lagi kerana gaji masih di takuk lama apatah lagi pekerja swasta yang tiada kenaikan untuk beberapa tempoh kebelakangan neh.

Jika kerajaan boleh bersabar dengan untung yang susut adalah lebih baik daripada kerajaan terus menerus menaikkan harga minyak. Tiada istilah rugi. Yang ada hanya ketirisan dan tidak amanah dalam membelanjakan wang negara. Itulah hakikatnya. Dan kerajaan adalah pihak yang kena berjimat cermat dan berhenti menyeleweng wang negara. Maka semua masalah akan selesai.

SUMBER
Back to top Go down
View user profile
don
New Member


Posts : 5
Join date : 20/02/2011
Age : 30
Location : Bkt Katil,Melaka

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Tue 1 Mar - 2:22:24

bg aku hage minyak tetap akan naik sbb bende hasil bumi ni makin lame makin susut...kite kene prepare je.pasal yg berlaku yg kt negara arab tu sume politik dunia yg sengaja di buat oleh pihak tertentu untuk amek kesempatan kt negara2 arab yg kaya dgn minyak asli.hmmm...ade x puas ati kerajaan eksport minyak yg baik kt luar negara n jual mnyak 2nd class kt rakyat.dari sudut bisness malaysia ni kecik so kuasa pembeli sangat terhad n pasaran luar lg bgs lg besau.kalo jual minyak yg baik rakyat mampu beli ke???adakah rakyat yg kaya melebihi rakyat yg miskin??contoh petronas kuarkan 2t yg baik...sume mampu beli ke???aku bkn pro or anti kerajaan aku ckp base on fact in bisness method..
Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1022
Join date : 19/02/2011
Age : 24
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Tue 1 Mar - 13:59:01

bile hrga petrol naek confirm brg2 n perkidmatan laen akn naek...
rakyat jgk yg terima akibat...tlg lah kekal kn hrga petrol RON 95...
RON 95 tu utk rakyat biasa yg xsemua kaya raya... petrol RON 97
kasi naek pn xpe...sbb dato'2 je gne minyk tu... mcm mane nk jd
negara yg maju kalo kadar kemiskinan kian meningkat apabila
sume hrga brg n perkhidmatan naek n hrga ringgit yg makin susut?
wahai pihak media, ckup2 la sokong sebelah pihak je...anda kene
berkecuali n telus mnympaikn berita utk diberitahu kpd rakyat...
fahamilah...renungkan lah Neutral Neutral Neutral

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
YapBKX3048
President 2
President 2


Posts : 798
Join date : 18/02/2011
Age : 31
Location : K.Sel ~ Shah Alam.

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Wed 2 Mar - 11:41:09

Alahai.... Petrol oo Petrol...
gune minyak angin rr pasnie.. drunken

_________________
SeHaTi.. SeJiWa.. Se ia.. SeKaTa.. Kelab 125z Malaysia AKA K125zM 4ever

Crew No. K125zM_0006...
Back to top Go down
View user profile
Fizz Fixz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 884
Join date : 20/02/2011
Age : 28
Location : Sitiawan --> Manjung ---> Ayer keroh (Melaka)

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Wed 2 Mar - 13:01:36

tue ar...dulu tie 90 an....harga minyak mmg murah sgt2....huhu 1 liter pun dalam sekitar rm 1.10.....lar nie....bapakkkk....mahal...jap naek jap turun...

kan best kalo dapat patah balik....ke masa 1990 --> 2000....
Back to top Go down
View user profile
musesaddiq
Super Senior Member


Posts : 109
Join date : 20/02/2011
Age : 28
Location : PJ - Alor Star

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Wed 2 Mar - 16:54:40

tok leh gitu, itu tandanya Malaysia dah maju...
Seiring dengan kemajuan segalanya pun 'maju' jugak
hahahaha.....
Back to top Go down
View user profile
apai_WJN
Super Senior Member


Posts : 148
Join date : 23/02/2011
Age : 26
Location : KLATE-->GOMBAK

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Wed 2 Mar - 18:04:25

mng pilihanraya bln ni...bln dpn myk naek...
anda fmliar x ngn situasi 2..? silent silent
aku stuju ngn bro fizz coz myk kte high quality
tp kte export utk pggune lamborghini, ferrari, porche pkai...
kte kat mesia pkai myk murh je...
subsidi??
k'jaan untg b'bilion2 rggt stiap taun
tp mane bilion2 2 pegi?? confused confused
Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1022
Join date : 19/02/2011
Age : 24
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Wed 2 Mar - 19:00:13

apai_WJN wrote:
mng pilihanraya bln ni...bln dpn myk naek...
anda fmliar x ngn situasi 2..? silent silent
aku stuju ngn bro fizz coz myk kte high quality
tp kte export utk pggune lamborghini, ferrari, porche pkai...
kte kat mesia pkai myk murh je...
subsidi??
k'jaan untg b'bilion2 rggt stiap taun
tp mane bilion2 2 pegi??
confused confused

ini yg mnjadi tande tanye...xpnh kiter dgr "tahun ni Petronas rugi 10 billion, kata menteri berkenaan"
tiap tahun untung...sponsor sine sini...internasional lg...pergh, duit smpai xde tmpt nk letak Shocked
tp...tp...tp brg2 xpnah nk turun...hrga tambang pngangkutan awam meningkat 20-40%...
hrga rodtax & insurans naek 20%....tariff elektrik & air naek 10%...kadar tol naek 10%...
ape yg trun? kadar tol LDP turun 10%..lor...highway tu 100bijik keter je lalu tiap hari..xtrun pn xpe...
tp ni yg federal higway 1juta pngguna tiap hari kasi naek 10sen pulak dlm diam2...
ape sume ni? adeh....politik, politik Suspect No Evil or Very Mad

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
musesaddiq
Super Senior Member


Posts : 109
Join date : 20/02/2011
Age : 28
Location : PJ - Alor Star

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Thu 3 Mar - 16:46:04

Kenaikan harga memang x dapat nak dielakkan....

TAPI nek harga barang, GAJI pon kasi NAIK r sama..... nie dok takat tu ja

HAMPEH ......... Question
Back to top Go down
View user profile
yi_tupaijek01
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 69
Join date : 20/02/2011
Age : 21
Location : Kuala Terengganu

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Fri 4 Mar - 9:58:45

plitik2...kalo xbyk untung mane nk cari duit nk bg menteri2 pakai kete besar,umah besar,bini besar...petronas top10 dalam ranking sbg syarikat pengeluar minyak paling untung(walaupon kecik banding ngn shell n exxon)...tp harga minyak kt malaysia ni xle nk kawtim...dok banding ngn singapore bt ape...duit dorg mahal,kerajaan nk niaga ngn rakyat

_________________


 Basketball  Basketball Hidup ini tidak selalunya indah, tetapi yang indah tetap kekal dalam kenangan sunny  sunny 

Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1022
Join date : 19/02/2011
Age : 24
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Fri 4 Mar - 10:56:52

yi_tupaijek01 wrote:
plitik2...kalo xbyk untung mane nk cari duit nk bg menteri2 pakai kete besar,umah besar,bini besar...petronas top10 dalam ranking sbg syarikat pengeluar minyak paling untung(walaupon kecik banding ngn shell n exxon)...tp harga minyak kt malaysia ni xle nk kawtim...dok banding ngn singapore bt ape...duit dorg mahal,kerajaan nk niaga ngn rakyat

i like this.... diorg compare la sbb nk kaburkn mata rakyat...kononnye krajaan kasi subsidi kaw2 n minyak kat negara
kite termurah di rantau asia...hey, skang zaman da brubah la...bdk umur 8thn pn reti bukak intenet...
sume org dh celik mata.... Shocked Evil or Very Mad

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
carlz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 104
Join date : 20/02/2011
Location : evrywhere....

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Fri 4 Mar - 12:30:56

mlm td aku baca paper psl lamborghini aventador...
minyak dia 3.7 liter utk 20km...
giler la, parah minyak siut...
dgn harga minyak euro tgah melambung tggi lambo bleh kluar lg model baru...
mmg selamber jer amik risiko...
dia siap ckp kete tu bleh digunakan sbagai kegunaan harian...
3.7L = 20km
7.4L = 40km
14.8L = 80km
18.5L = 100km / RM37.00 (ron95)
bygkan klau jln jem...

_________________
LOCK your HEART when u have someone special, LOYALTY is more important than MONEY.
Back to top Go down
View user profile
musesaddiq
Super Senior Member


Posts : 109
Join date : 20/02/2011
Age : 28
Location : PJ - Alor Star

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Fri 4 Mar - 14:49:04

Apa nak heran, yg beli keta tu kompom2 kocek penuh ...
kalau x xdok maknonyo nek beli keta tu, len r lambo wat keta hibrid kan....


HUARGH... 3X
Back to top Go down
View user profile
apai_WJN
Super Senior Member


Posts : 148
Join date : 23/02/2011
Age : 26
Location : KLATE-->GOMBAK

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Thu 10 Mar - 19:55:23

ala lamborghini aku pkai tenage solar je..
ble xde matahari die akn gunekan bateri energizer-tahan 5x lebih lame
Back to top Go down
View user profile
satria_zr
President 1
President 1


Posts : 604
Join date : 20/02/2011
Age : 27
Location : shah alam

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Fri 11 Mar - 2:01:46

ini semua permainan politik..
yg miskin trus miskin,yg kaya trus kaya..
fakta 2 mmg betul..minyak rendah kualiti mst a murah kn..
yg kerajaan jual mnyak bgus mahal..tp xtau kemane g nye duit 2..
subsidi 2 hanya retorik semata-mata..
tp tgok a nk plihan raya hrga mnyak mst trun..
sampai ble bnde ni akan berterusan??
kenaikan harga minyak tersangat banyak memberi kesan pd harga barang di sekeliling kita..
oleh sebab itu wawasan 2020 semakin sukar di capai..
asas negara maju ialah pemimpin dan rakyat saling memahi kerana masing2 saling memerlukan..
pikirkan lah..
Back to top Go down
View user profile
sakemane125z
Junior Member


Posts : 43
Join date : 03/03/2011
Location : Kajang

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Thu 24 Mar - 14:10:25

mili mana tangki satty kuraiya pudel kilometer talalak~~ Primax 95
sepam sedas.
Back to top Go down
View user profile
NCH_KU
Senior Member


Posts : 81
Join date : 03/03/2011

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Fri 25 Mar - 10:39:13

apsal minyak ron 95 cepat abes ek?..lg2 petronas pnyo..
Back to top Go down
View user profile
satria_zr
President 1
President 1


Posts : 604
Join date : 20/02/2011
Age : 27
Location : shah alam

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Fri 25 Mar - 14:04:49

NCH_KU wrote:
apsal minyak ron 95 cepat abes ek?..lg2 petronas pnyo..

aku perasan gak bende ni..mgkin kandungan additive yg berbeze..
pkai ron95 petronas,mto berat,minyak mengalir xam air..
pkai shell nye..boleh a tahan..
tp ble pakai ron97 rase kelainan nye..mnyak lambat turun..
tp harga yg xtahan..huhu
ron95 pun fulltank rm10.50..ron 97??????
Back to top Go down
View user profile
NCH_KU
Senior Member


Posts : 81
Join date : 03/03/2011

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Sat 26 Mar - 0:11:29

satria_zr wrote:
NCH_KU wrote:
apsal minyak ron 95 cepat abes ek?..lg2 petronas pnyo..

aku perasan gak bende ni..mgkin kandungan additive yg berbeze..
pkai ron95 petronas,mto berat,minyak mengalir xam air..
pkai shell nye..boleh a tahan..
tp ble pakai ron97 rase kelainan nye..mnyak lambat turun..
tp harga yg xtahan..huhu
ron95 pun fulltank rm10.50..ron 97??????

betul2..niat hati nak pakai ron 97..tp mau kopak hari2 isi minyak mahal ni..
sian NCH_KU minum minyak tak berkhasiat.. Sad
Back to top Go down
View user profile
satria_zr
President 1
President 1


Posts : 604
Join date : 20/02/2011
Age : 27
Location : shah alam

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Sat 26 Mar - 0:38:10

NCH_KU wrote:
satria_zr wrote:
NCH_KU wrote:
apsal minyak ron 95 cepat abes ek?..lg2 petronas pnyo..

aku perasan gak bende ni..mgkin kandungan additive yg berbeze..
pkai ron95 petronas,mto berat,minyak mengalir xam air..
pkai shell nye..boleh a tahan..
tp ble pakai ron97 rase kelainan nye..mnyak lambat turun..
tp harga yg xtahan..huhu
ron95 pun fulltank rm10.50..ron 97??????

betul2..niat hati nak pakai ron 97..tp mau kopak hari2 isi minyak mahal ni..
sian NCH_KU minum minyak tak berkhasiat.. Sad

haha..jgn moto minum minyak berkhasiat tuan minum air 0 je da a..
Back to top Go down
View user profile
sakemane125z
Junior Member


Posts : 43
Join date : 03/03/2011
Location : Kajang

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Mon 28 Mar - 16:05:54

beli je octane booster..ltk dlm 2 penutup utk 1 full tank..
jgn letak banyak2..try and error..huhu
Back to top Go down
View user profile
NCH_KU
Senior Member


Posts : 81
Join date : 03/03/2011

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Mon 28 Mar - 23:42:44

satria_zr wrote:
NCH_KU wrote:
satria_zr wrote:
NCH_KU wrote:
apsal minyak ron 95 cepat abes ek?..lg2 petronas pnyo..

aku perasan gak bende ni..mgkin kandungan additive yg berbeze..
pkai ron95 petronas,mto berat,minyak mengalir xam air..
pkai shell nye..boleh a tahan..
tp ble pakai ron97 rase kelainan nye..mnyak lambat turun..
tp harga yg xtahan..huhu
ron95 pun fulltank rm10.50..ron 97??????

betul2..niat hati nak pakai ron 97..tp mau kopak hari2 isi minyak mahal ni..
sian NCH_KU minum minyak tak berkhasiat.. Sad

haha..jgn moto minum minyak berkhasiat tuan minum air 0 je da a..

tau2 je kau..haha..air 0 bagus pe..air manis2 ni bleh kena kencing manis boh.. Razz

Quote :
beli je octane booster..ltk dlm 2 penutup utk 1 full tank..
jgn letak banyak2..try and error..huhu

ko dh pakai ke sakemane?..brand pe ko pakai?
Back to top Go down
View user profile
sakemane125z
Junior Member


Posts : 43
Join date : 03/03/2011
Location : Kajang

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Tue 29 Mar - 11:49:09

xpakai pun lagi sebab malas nak mencari...huhuhu
cari la brand2 yang leh dipercayai.
Back to top Go down
View user profile
satria_zr
President 1
President 1


Posts : 604
Join date : 20/02/2011
Age : 27
Location : shah alam

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Tue 29 Mar - 12:58:54

minyak jadi jimat ke pakai bende 2??cm green oil 2??pakai cm xde efek je..
Back to top Go down
View user profile
sakemane125z
Junior Member


Posts : 43
Join date : 03/03/2011
Location : Kajang

PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Tue 29 Mar - 14:15:35

xjimat..kalo ye pun sket kot...
octane booster nie tambah nilai RON petrol...
RON = Research Octane Number
kire nye kalo gune RON 95..letak OB leh jd RON 100...
cm 2la lebeh kurang nye...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)   Today at 0:03:54

Back to top Go down
 
Tentang Isu-isu Semasa (RON 95 akan dinaikkan...)
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Kelab 125z Malaysia :: Sembang ~ sembang..-
Jump to: