Kelab 125z Malaysia
Kelab 125z Malaysia

RIDE ALONE if you want to go FAST, RIDE TOGETHER if you want to go FAR..
 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Minum berdiri: antara hukam & kesannya

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1021
Join date : 19/02/2011
Age : 23
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Fri 24 Jun - 18:15:07

Hadith


Islam telah menetapkan adab bagi umatnya dalam melakukan sesuatu kegiatan
bagi mendapat kesejahteraan. Begitu juga islam telah menetapkan
adab-adab ketika minum.



Terdapat hadis yang menunjukkan tegahan minum berdiri ialah hadis yang diriwayat oleh muslim iaitu: Terjemahan: dari anas ra, sesungguhnya nabi Muhammad saw melarang minum berdiri. Hadis ini merupakan hadis yang diriwayatkan oleh muslim didalam kitab minuman, bab tegahan minum berdiri, hadis yang ke 3771


Kajian Dari Sudut Sains


Di antara sebab larangan minum berdiri ialah, menurut pakar perubatan Dr
Abdul Razzak Al-Kailani “Sesungguhnya makan dan minum dalam keadaan
duduk lebih baik dari segi kesihatan, lebih selamat, lebih puas. Dimana
makanan dan minuman akan melalui dinding perut dengan perlahan-lahan.



Minum berdiri menyebabkan cecair akan jatuh ke dasar perut dengan laju dan
akan melanggar lapisan perut. Kalau perkara ini sering berlaku dan dalam
jangka masa panjang akan menyebabkan perut menjadi longgar dan jatuh
sehingga menyebabkan minuman susah untuk dihadam. Begitu juga dengan
makanan.



Menurut pandangan Dr Ibrahim Ar-Rawi, apabila seseorang itu berdiri ototnya
menjadi tegang dan pada masa yang sama sistem imbangan pada sistem saraf pusat (central nervous system) dalam keadaan terlampau aktif mengawal semua otot, untuk melakukan proses pengimbangan dan berdiri tegak.

Central nervous system (2) adalah gabungan otak (1) dan saraf tunjang (3)

Ia adalah proses gabungan diantara sistem saraf dan sistem otot dalam satu
masa yang menyebabkan manusia tidak mampu mengawal kedua-duanya untuk
rehat. Keadaan otot yang rehat adalah syarat yang terpenting ketika
makan dan minum dan keadaan ini hanya wujud ketika seseorang itu duduk.



Apabila duduk maka sistem saraf dan sistem otot dalam keadaan tenang akan
menjadi aktif serta sistem penghadaman akan bertambah kemampuan
(ability) untuk menerima makanan dan minuman. Ini akan menyerap
(assimilation) makanan dengan cara yang betul.



Namun demikian diharuskan minum berdiri ditempat yang tidak sesuai untuk
duduk seperti tempat yang terlampau sesak. Ini adalah kerana Nabi s.a.w
pernah minum berdiri, ini berdasarkan kepada hadis Ibn Abbas yang
menyatakan rasulullah minum air zam-zam berdiri.



Persoalannya di sini, mengapa rasulullah minum air zam-zam dalam keadaan berdiri.

Menurut kajian pakar, air zam-zam mengandungi fluorida yang memiliki daya
efektif membunuh kuman serta ia mengandungi kalsium dan garam magnesium
yang tinggi berbanding air biasa, dari segi saintifik air zam-zam
bersifat alkali, jadi air zam-zam boleh meneutralkan asid hidroklorik
yang terhasil di dalam perut dan mengurangkan pedih ulu hati.



Jadi inilah sebab rasulullah minum air zam-zam berdiri supaya air tersebut
dapat meneutralkan asid yang terhasil dalam perut dengan cepat.



Selain itu, air zam-zam juga mengandungi iodin, sulfat dan nitrat. Kandungan
makronutrien yang tinggi khususnya magnesium, sodium dan potassium
menyebabkan air zam-zam bersifat nutritif berbanding sumber lain, inilah
yang membuatkan air zam-zam dapat menyegarkan para jemaah haji yang
meminumnya dan memberi ketahanan antibodi kepada orang yang meminumnya.



Sesungguhnya
orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan
gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat
Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka
bertawakal.

( Surah an-Anfal : Ayat 2 )

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
HANIF
Senior Member


Posts : 59
Join date : 18/05/2011
Location : kuantan

PostSubject: Minum berdiri: antara hukam & kesannya    Sun 26 Jun - 1:23:20

dlu kala keluarga aq bwk blik dr makkah aq minum insyallah dpt menguatkn ingatan
Back to top Go down
View user profile
Fizz Fixz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 884
Join date : 20/02/2011
Age : 28
Location : Sitiawan --> Manjung ---> Ayer keroh (Melaka)

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Tue 28 Jun - 0:03:20

waaa baguih3...info berguna nie...

erm tp tue ar..kadang2 mnm berdiri juga...ermm tp cam p pasar malam ar....hihi

tp betui...adew part2 tertentu jer boleh d haruskan
Back to top Go down
View user profile
satria_zr
President 1
President 1


Posts : 604
Join date : 20/02/2011
Age : 27
Location : shah alam

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Tue 28 Jun - 1:43:08

efek rupenye minum berdiri..aku slalu wat..huhu.pasni xwat ag a..
tp aku teringin sangat nk minum air zam-zam ag..susah nk dapat yg original kt cni..yg de jual 1botol kecik rm10 tapi rase xsame cam org bawak balkik dr Mekah..
Back to top Go down
View user profile
apai_WJN
Super Senior Member


Posts : 148
Join date : 23/02/2011
Age : 26
Location : KLATE-->GOMBAK

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Tue 28 Jun - 4:11:06

satria_zr wrote:
efek rupenye minum berdiri..aku slalu wat..huhu.pasni xwat ag a..
tp aku teringin sangat nk minum air zam-zam ag..susah nk dapat yg original kt cni..yg de jual 1botol kecik rm10 tapi rase xsame cam org bawak balkik dr Mekah..

skang ni i zam2 pn org leh tpu kn...tp aku xkate yg ko bli 2 tipu lak...wallahualam
tp i zam2 mmg rs len dr i bse kn...mmg leh cam kalo org jual i tipu
Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1021
Join date : 19/02/2011
Age : 23
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Wed 6 Jul - 13:17:37

kalo org jual air zam-zam tpu, tu antara dia dgn Allah la...
tp ambik lah kesempatan minum air zam-zam kalo ad sdara mara kite
yg br balik dr Tanah Suci tu...molekul atom dlm air zam-zam sgt
hebat...mcm kristal Shocked Shocked Shocked

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
miey ZR
Senior Member


Posts : 69
Join date : 25/07/2011
Age : 24
Location : PARIT BUNTAR/IPOH

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Wed 2 Nov - 15:02:23

Smile
Back to top Go down
View user profile
jie
Super Senior Member


Posts : 156
Join date : 04/12/2011
Age : 24
Location : perlis indera kayangan

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Tue 20 Dec - 13:51:51

xthan trpksa la brdri jgk.. hehe
Back to top Go down
View user profile
ahz69
Super Senior Member


Posts : 256
Join date : 09/01/2012
Location : petaling jaya,shah alam,kajang,temerloh,jengka,kuantan

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Sat 10 Mar - 1:59:36

nk tambah sikit...bukan sekadar minum perlu dalam keadaan duduk...tetapi teguk sedikit demi sedikit...kata org supaya kita xbernafas menghembus air..tp law botol cmne plak?huhuhu...sbb tu org tua berpesan minum guna cawan...alasan supaya kita teguk sikit2 sbb nk bg air lancar masuk ke perut...cara ni dpt menguatkn perut n tahan lebih lama...
Back to top Go down
View user profile
Fizz Fixz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 884
Join date : 20/02/2011
Age : 28
Location : Sitiawan --> Manjung ---> Ayer keroh (Melaka)

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Sun 11 Mar - 12:40:00

Lagi satu....Time makan....x elok...minum pastu makan minum makan...

better makan habis dl..pastu baru lah mnm air...

x elok mkn berulam air....ia juga demi kesihatan...
Back to top Go down
View user profile
ahz69
Super Senior Member


Posts : 256
Join date : 09/01/2012
Location : petaling jaya,shah alam,kajang,temerloh,jengka,kuantan

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Tue 17 Apr - 7:25:31

Fizz Fixz wrote:
Lagi satu....Time makan....x elok...minum pastu makan minum makan...

better makan habis dl..pastu baru lah mnm air...

x elok mkn berulam air....ia juga demi kesihatan...

yer..baru teringat.nk tambah sikit bab berulam air time mkn nie...
penah jadi kt sorang kawan sy..mmg suka minum time mkn berulang2...
n size badan dier mmg heavy lahkan...
tp dgn byk air jer la kowt,,,
antara sebab y leh jd camni adalah kerana melemaukn makanan sblom smpai perut kerana enzim xdpt mencerna mknan dgn baik..
Back to top Go down
View user profile
eipy
Senior Member


Posts : 91
Join date : 04/01/2012
Age : 23
Location : Temerloh, Jengka, LA, Hawaii, Las Vegas, Miami, Kg Ketam

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Tue 17 Apr - 20:10:39

ahz69 wrote:
Fizz Fixz wrote:
Lagi satu....Time makan....x elok...minum pastu makan minum makan...

better makan habis dl..pastu baru lah mnm air...

x elok mkn berulam air....ia juga demi kesihatan...

yer..baru teringat.nk tambah sikit bab berulam air time mkn nie...
penah jadi kt sorang kawan sy..mmg suka minum time mkn berulang2...
n size badan dier mmg heavy lahkan...
tp dgn byk air jer la kowt,,,
antara sebab y leh jd camni adalah kerana melemaukn makanan sblom smpai perut kerana enzim xdpt mencerna mknan dgn baik..


effectnyer PEROT BUNCIT !!
Back to top Go down
View user profile http://hafizul.eipy
MUHD FARIZUL
Junior Member


Posts : 25
Join date : 04/12/2012
Age : 22
Location : Gemas,Negeri Sembilan

PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Thu 6 Dec - 10:13:03

apai_WJN wrote:
satria_zr wrote:
efek rupenye minum berdiri..aku slalu wat..huhu.pasni xwat ag a..
tp aku teringin sangat nk minum air zam-zam ag..susah nk dapat yg original kt cni..yg de jual 1botol kecik rm10 tapi rase xsame cam org bawak balkik dr Mekah..

skang ni i zam2 pn org leh tpu kn...tp aku xkate yg ko bli 2 tipu lak...wallahualam
tp i zam2 mmg rs len dr i bse kn...mmg leh cam kalo org jual i tipu



btol tu kite bleh dpt taw la.. nk2 kite slalu mnum yg orng bwak btol dri mekah.. msti ad rse punye lah..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Minum berdiri: antara hukam & kesannya   Today at 11:34:08

Back to top Go down
 
Minum berdiri: antara hukam & kesannya
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Kelab 125z Malaysia :: Sembang Tentang Agama 'Islam'-
Jump to: