Kelab 125z Malaysia
Kelab 125z Malaysia

RIDE ALONE if you want to go FAST, RIDE TOGETHER if you want to go FAR..
 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1021
Join date : 19/02/2011
Age : 23
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Fri 24 Jun - 17:29:08




Dikatakan
bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti
memelihara sekandang babi. Jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang
panjang. Bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua
babi-babi tersebut. Potonglah kuku anda.


Kebenarannya:


Jangan ada niat menyimpan kuku
panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang
Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun
kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita
apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.


Orang Islam yang berkuku panjang
biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar
sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa
menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang,
uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima
masuk ke dalam kepala.


Percayalah.


Untuk yang bujang beringat lah.
Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata
pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.


Sains tidak menafikan sunnah


Kuku panjang mempunyai sejenis
kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman
tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun.
Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri
sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu
dengannya..


Nasihat Nabi Muhammad Saw.
kepada Saidina Ali kwj. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu
anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali
iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari


1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk


Nabi Muhammad saw. melarang
kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru
cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di
zaman Nabi Lut a.s.


Perhatian


Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.


p/s: saudara dan saudari, sila
nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang
kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak
sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai
cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi
saw. senang je kita dapat pahala.


Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-'Asqalani (10/345) menyebut:


لم
يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث .... وقد أنكر ابن دقيق
العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ،
وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن
البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ،
البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)



Maksudnya: "Tidak thabit dalam
tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadith pun. Ibn Daqiq
al-'Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh
al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: "Semua cara-cara
itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan,
ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di
sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan
dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka
jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu.
Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada
asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah
kanan."


wallahu a'lam.

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
ame jamil
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 909
Join date : 19/02/2011
Age : 27
Location : Perak Darul Ridzuan

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Mon 11 Jul - 1:03:22

tumpang tanya,

kuku kaki juga turut mengikut turutan ini??

_________________
.....Ame Jamil masih HIJAU.....
Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1021
Join date : 19/02/2011
Age : 23
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Tue 12 Jul - 13:08:53

ame jamil wrote:
tumpang tanya,

kuku kaki juga turut mengikut turutan ini??

kaki ikut turutan lain...tgk betul2 gmbarajah diatas tu ame...
ade gmba cara potong kuku kaki jgk Surprised

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
satria_zr
President 1
President 1


Posts : 604
Join date : 20/02/2011
Age : 27
Location : shah alam

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Tue 12 Jul - 20:46:16

owh..aku ni men bedal je potong kuku..de care upenye
Back to top Go down
View user profile
ame jamil
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 909
Join date : 19/02/2011
Age : 27
Location : Perak Darul Ridzuan

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Wed 13 Jul - 0:28:58

Dino wrote:
ame jamil wrote:
tumpang tanya,

kuku kaki juga turut mengikut turutan ini??

kaki ikut turutan lain...tgk betul2 gmbarajah diatas tu ame...
ade gmba cara potong kuku kaki jgk Surprised

thanx ya....boleh x perasan pulak...hehee...wat malu je aku ni...hihiii

_________________
.....Ame Jamil masih HIJAU.....
Back to top Go down
View user profile
ame jamil
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 909
Join date : 19/02/2011
Age : 27
Location : Perak Darul Ridzuan

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Wed 13 Jul - 0:34:45

Unik sungguh turutan potongan kuku Nabi Muhammad s.a.w

mengapa sedemikian rupa?...

mesti ada sebab kn,... Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile

_________________
.....Ame Jamil masih HIJAU.....
Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1021
Join date : 19/02/2011
Age : 23
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Wed 13 Jul - 0:53:56

ame jamil wrote:
Unik sungguh turutan potongan kuku Nabi Muhammad s.a.w

mengapa sedemikian rupa?...

mesti ada sebab kn,... Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile

Rasulullah sempurna...sbg role model utk kite ikuti...
Rasullullah wasiatkn al-Quran & sunnah...sume tu bkn direka
tp wahyu dari Maha Pencipta yg mencipta kita...jd, Dia tau
ape yg baik utk ciptaan-Nya...Allahualam Very Happy Very Happy Very Happy

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
ame jamil
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 909
Join date : 19/02/2011
Age : 27
Location : Perak Darul Ridzuan

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Thu 14 Jul - 3:24:10

Dino wrote:


Rasulullah sempurna...sbg role model utk kite ikuti...
Rasullullah wasiatkn al-Quran & sunnah...sume tu bkn direka
tp wahyu dari Maha Pencipta yg mencipta kita...jd, Dia tau
ape yg baik utk ciptaan-Nya...Allahualam Very Happy Very Happy Very Happy

Sesungguhnya Allah lebih mengetahui.... Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile

_________________
.....Ame Jamil masih HIJAU.....
Back to top Go down
View user profile
YapBKX3048
President 2
President 2


Posts : 798
Join date : 18/02/2011
Age : 31
Location : K.Sel ~ Shah Alam.

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Thu 14 Jul - 10:37:05

Pic avatar ame jamil cute la.. drunken drunken drunken

_________________
SeHaTi.. SeJiWa.. Se ia.. SeKaTa.. Kelab 125z Malaysia AKA K125zM 4ever

Crew No. K125zM_0006...
Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts : 1021
Join date : 19/02/2011
Age : 23
Location : Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Thu 14 Jul - 15:34:31

YapBKX3048 wrote:
Pic avatar ame jamil cute la.. drunken drunken drunken

aduh...die ni slalu lari topic la...lain yg kite borak, lain yg die reply clown clown clown clown

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
ame jamil
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 909
Join date : 19/02/2011
Age : 27
Location : Perak Darul Ridzuan

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Fri 15 Jul - 0:39:44

Dino wrote:
YapBKX3048 wrote:
Pic avatar ame jamil cute la.. drunken drunken drunken

aduh...die ni slalu lari topic la...lain yg kite borak, lain yg die reply clown clown clown clown

memang kompom salah tempat la...heheheee
bkn avatar je...signiture pn cute...hihihiii cat cat cat cat cat cat cat

_________________
.....Ame Jamil masih HIJAU.....
Back to top Go down
View user profile
YapBKX3048
President 2
President 2


Posts : 798
Join date : 18/02/2011
Age : 31
Location : K.Sel ~ Shah Alam.

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Fri 15 Jul - 11:16:12

Hehe.. pic signature tu mmg geram rr ak xde.. dah la ak kat dpn, tp aku tertinggal..
camne tu??? Hehe.... drunken drunken drunken berbalik pd topic, mlm td ak potong kuku.. drunken drunken

_________________
SeHaTi.. SeJiWa.. Se ia.. SeKaTa.. Kelab 125z Malaysia AKA K125zM 4ever

Crew No. K125zM_0006...
Back to top Go down
View user profile
ame jamil
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts : 909
Join date : 19/02/2011
Age : 27
Location : Perak Darul Ridzuan

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Sun 17 Jul - 20:54:55

YapBKX3048 wrote:
Hehe.. pic signature tu mmg geram rr ak xde.. dah la ak kat dpn, tp aku tertinggal..
camne tu??? Hehe.... drunken drunken drunken berbalik pd topic, mlm td ak potong kuku.. drunken drunken

hahahaa...aku ni x potong kuku lg, ruginya aku...dh plan dh ari jumaat nk potong kuku, dpt pahala, tp boleh lupa lak...aduyai....

_________________
.....Ame Jamil masih HIJAU.....
Back to top Go down
View user profile
miey ZR
Senior Member


Posts : 69
Join date : 24/07/2011
Age : 24
Location : PARIT BUNTAR/IPOH

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Wed 2 Nov - 13:59:38

Smile
Back to top Go down
View user profile
Apip824
New Member


Posts : 14
Join date : 16/05/2012
Age : 23
Location : Kelana Jaya, Petaling Jaya

PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Sat 24 Nov - 13:34:34

cara memotong kuku sudah ad. jd, hari2 yg disunat kn memotong kuku pula ?? sbb sy tao, hari sunat utk memotong kuku ialah ari jumaat, sblom solat jumaat. Question
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W   Today at 11:11:42

Back to top Go down
 
Potong kuku ikut sunnah nabi S.A.W
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Kelab 125z Malaysia :: Sembang Tentang Agama 'Islam'-
Jump to: