Kelab 125z Malaysia
Kelab 125z Malaysia

RIDE ALONE if you want to go FAST, RIDE TOGETHER if you want to go FAR..
 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Share | 
 

 BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
AuthorMessage
Fizz Fixz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts: 884
Join date: 20/02/2011
Age: 26
Location: Sitiawan --> Manjung ---> Ayer keroh (Melaka)

PostSubject: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Tue 15 Mar - 12:56:02

Setelah Dibincangkan....ak menjadi ia 1 Thread Shaja....

BLOK ENJIN

Silinder enjin 2 lejang berbeza dengan enjin 4 lejang. Silinder blok 2 lejang merupakan nadi sebenar untuk kuasa. Rekabentuknya berubah mengikut keperluan kuasa motosikal. Silinder 4 lejang sekadar penentu isipadu yang dikehendaki. ( Luas Permukaan X Jarak Lejang = Isipadu @ CC )

Silinder mempunyai sejukkan udara dan sejukkan cecair. Rekabentuk sejukkan udara bersirip besar serta lebar di sekeliling silinder. Udara mengalir melalui celah-celah sirip membawa keluar haba panas dari silinder. Suhu dalam silinder menjadi rendah dan terkawal. Kos baikpulih silinder ini lebih murah tetapi kurang tahap ketahanan disebabkan sistem penyejukkan yang kurang efektif dan tidak konsisten.

Silinder sejukkan cecair bergantung penuh terhadap radiator sebagai alat penyejuk cecair. Jangka hayat silinder ini lebih panjang berbanding sejukkan udara. Sistem penyejukkannya lebih efektif dan memberikan prestasi paling maksimum. Silinder sejukkan cecair mempunyai ruang- ruang rongga di sekeliling untuk membenarkan cecair sejuk melaluinya dan dalam masa yang sama cecair yang sudah panas keluar menuju ke radiator untuk disejukkan kembali.

Silinder enjin 2 lejang memainkan peranan penting dalam meningkatkan prestasi motorsikal. Terdapat 4 bahagian utama dalam silinder:

Lubang kemasukan (Intake port)
Lubang penghantar (Transfer port)
Lubang penyeburan (Scavenge port)
Lubang ekzos (Exhaust port)

Lubang kemasukan
Enjin 2 lejang mengunakan injap reed untuk mengawal masuk bahan bakar dari karburator. Lubang kemasukan akan menerima bahan bakar dahulu. Kemudian disimpan pada bahagian kotak engkol.

Lubang penghantar
Piston turun kebawah, bahan bakar di bahagian kotak engkol akan tertolak masuk ke lubang penghantar yang terdapat di kedua-dua belah bahagian silinder. Kedua-dua lubang itu mempunyai saiz berbeza bagi mengubah halaju kemasukan bahan bakar.

Lubang penyebur
Tekanan piston tadi menyebabkan kelajuan bahan bakar terus meningkat. Lubang penyebur di dinding silinder mula terbuka, bahan bakar masuk dengan laju ke dalam ruang silinder dan memenuhinya sebelum piston naik semula ke atas dan kembali menutup lubang penyebur itu.

Lubang ekzos
Piston naik ke atas dan bahan bakar dimampat .Nyalaan dan letupan menghasilkan kuasa tujahan. Piston ditolak turun sehingga lubang ekzos terbuka. Asap dari pembakaran itu akan dikeluarkan melalui lubang ekzos dan proses berikutnya bermula semula.

Kesemua lubang ini mempunyai peranan berbeza dan bergabung untuk dinamakan sebagai blok silinder enjin 2 lejang. Modifikasi ringkas atau penuh, kesemua lubang ini di ubah saiznya dan setiap bahagian akan menghasilkan corak kuasa yang berbeza-beza. anda dinasihatkan berhati-hati untuk mengubahnya kerana jika tersilap kemungkinan silinder itu tidak berguna lagi.




******************************************************************************************************************************


Peta Silinder Blok Enjin 2 Lejang

Bagaimana rupa serta kedudukan silinder dalam keadaan hamparan atau dipanggil peta silinder blok. Tujuan kita guna peta ini adalah untuk mendapatkan ukuran atau saiz yang tepat bagi setiap lubang yang terdapat pada silinder blok. Corak kuasa motosikal dapat dikenal pasti sebelum modifikasi. Jika anda ingin mencuba mendapatkan peta silinder, ikuti langkah ini dengan menyediakan dahulu kertas putih, pita pelekat dan juga sebatang pensil sahaja:

1. Dapatkan silinder blok enjin 2 lejang yang anda ingin modifikasi,
2. Gulung kertas putih dan masukkan ke dalam silinder blok,
3. pastikan kertas melekat ke dinding silinder,
4. Tampal dengan pita pelekat supaya tidak bergerak,
5. Guris guna pensil pada setiap lubang yang di silinder blok,
6. Tandakan jarak antara bahagian atas dan bawah slinder blok tersebut,
7. Warna pensil akan membentuk perbezaan warna antara lubang dan dinding silinder,
8. Siap keluarkan kertas dan buka dalam bentuk hamparan,
9. Tekap pada kertas putih lain untuk mendapatkan hasil yang lebih sempurna.
10. Inilah peta silinder blok enjin 2 lejang.





Bagi menghasilkan corak kuasa yang kehendaki kita perlu tahu peranan sebenar setiap lubang tersebut. Hasil daripada peta silinder yang kita buat tadi, kita akan dapati lubang penyembur dengan lubang ekzos adalah sebaris tetapi saiznya berbeza sahaja.

Terdapat beberapa lagi lubang di dalam kategori lubang penyembur (scavenge port) selain dari lubang ekzos yang dinamakan:

1. 2 lubang Penyembur Utama, (Main Port)
2. 2 lubang Penyembur Bantuan, (Auxiliary Port)
3. 1 lubang Penyembur Pelonjak. (Booster Port)



Lubang pelonjak bertentangan dengan lubang ekzos. Terdapat lubang utama dan bantuan di kiri kanan silinder blok tersebut. Secara ringkasnya lubang-lubang ini berfungsi seperti:

2 lubang penyembur utama
- Salur menyembur bahan bakar secara melintang ke dalam silinder blok apabila permukaan kepala piston turun kebawah melintasi lubang penyembur utama. Keadaan ini menyebabkan asap hasil dari pembakaran akan tertolak keluar bermula dari permukaan atas piston.

2 Lubang penyembur bantuan
- Salur menyembur ke bahagian atas silinder blok pada sudut 45 darjah dari keadaan melintang. Semburan ke arah bertentangan dengan lubang ekzos untuk memastikan semua asap keluar dari silinder blok.

1 Lubang penyembur pelonjak
- Salur ini memberikan lebih kekuatan untuk bahan bakar menolak asap yang terkumpul dibahagian atas kepala silinder keluar ke lubang ekzos untuk memastikan kesemua asap hasil dari pembakaran keluar sepenuhnya.

Sistem 2,2,1 ini memberikan kuasa yang hebat untuk motorsikal anda. Masa bukaan setiap lubang penyembur turut mempengaruhi corak kuasa motosikal anda. Anda boleh memilih untuk:

Lubang utama terbuka dahulu, diikuti dengan lubang bantuan dan pelonjak.
Lubang pelonjak dahulu dan diikuti lubang bantuan dan utama.
Atau memilih semua lubang terbuka serentak.
Hasilnya corak kuasa motosikal anda akan berbeza. Selain dari lubang penyembur dan lubang ekzos terdapat lubang kemasukan yang terletak dibahagian bawah jika diambil kira lubang ekzos terletak dibahagian atas. Berperanan membawa masuk bahan bakar untuk proses pembakaran.



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<



HEAD

Perkara terpenting kepala silinder adalah rekabentuk kawah pembakaran yang betul kerana mampu menghasilkan pembakaran sempurna pada masa yang sama tidak mengalami kepanasan melampau. Faktor yang diambil kira dalam merekabentuk kawah pembakaran ialah:

1. Isipadu kawah pembakaran,
2. Sudut "squish band",
3. Rupa bentuk kawah pembakaran,
4. Sudut percampuran antara kawah dan "squish band",
5. Lebar "squish band".





Rekabentuk kawah pembakaran dan "squish band" bertujuan untuk mengurangkan serta menghilangkan keadaan dimana berlakunya proses pembakaran dua kali atau pembakaran pada masa yang tidak sepatutnya. Contohnya, piston sudah mencapai tahap nyalaan tetapi pembakaran dalam ruang pembakaran telah berlaku sekali lagi.

Ini dinamakan "Detonation". Kesan dari "Detonation" dapat dilihat pada permukaan atas dan tepi sesebuah piston. Piston boleh berlubang dan dinding piston mengalami kesan calar akibat dari pembakaran tidak sempurna. "Detonation" antara penyebab utama kegagalan mendapatkan penyelarasan serta ketahanan motosikal pada tahap paling optimum.

Faktor jarak dari permukaan atas piston semasa tahap piston teratas atau "Top Dead Center" dengan permukaan bahagian dalam kepala silinder perlu dikira. Jika rekabentuk mempunyai 5 ciri diatas, belum tentu selamat tanpa jarak yang tepat kerana "Detonation" masih boleh berlaku. Ukuran utama ialah jarak permukaan "squish band" dengan permukaan atas piston di "top dead center".

2 perkara mempengaruhi jarak tersebut iaitu jenis petrol yang digunakan dan isipadu silinder blok motosikal. Contohnya, jika isipadu silinder diantara 100cc hingga 125cc, jarak paling sesuai digunakan diantara 0.8mm hingga 0.9mm untuk petrol tetapi jenis AVGas pula jarak sesuai digunakan 0.7mm hingga 0.8mm. Jika isipadu silinder lebih besar, jarak antara permukaan ini turut berubah dan boleh mencapai diantara jarak 1.2mm sehingga 1.4mm.

Rekabentuk kawah pembakaran tidak sama bagi setiap kategori motosikal. Kenapa?, kerana berkait rapat dengan jenis banjaran kuasa yang dikehendaki oleh pemilik atau pelumba. Motosikal perlumbaan litar memerlukan banjaran kuasa enjin yang kuat dari tahap pertengahan sehingga ke tahap paling maksimun tetapi motorcross atau enduro memerlukan kuasa pada tahap rendah ke tahap pertengahan. Motosikal yang mempunyai banjaran kuasa kuat pada peringkat awal sehingga pertengahan senang ditunggang.

Perbezaan paling ketara boleh kita ukur pada kawah pembakaran adalah pada jumlah lebar "squish band", dimana banjaran kuasa yang tinggi memiliki lebar "squish band" yang kurang dari jumlah luas kawah pembakaran atau lubang bulat ditengah kawah. Begitulah sebaliknya, banjaran kuasa enjin yang kuat dipertengahan biasanya memiliki ruang pembakaran yang lebih kecil atau sama, berbanding dengan jumlah lebar "squish band'. Ini bukan bererti hanya melakukan ubahsuai pada ruang kepala silinder sudah mencukupi, tapi anda harus ingat selain lebar "squish band", isipadu kawah pembakaran juga turut mempengaruhi prestasi keseluruhan motosikal.

Rekabentuk ruang pembakaran ini merupakan salah satu kombinasi dengan bahagian-bahagian lain seperti ekzos dan juga blok silinder untuk mendapatkan penyelarasan serta kuasa yang paling optimun pada motosikal anda.




<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nisbah Mampatan Antara Kepala dan Blok Silinder

Kepala silinder mempunyai rekabentuk yang berbeza untuk mempengaruhi suhu serta pembakaran yang optimum. Blok silinder memastikan aliran masuk bahan bakar pada kadar yang maksima mengikut corak aliran yang dipilih untuk menghasilkan banjaran kuasa yang sesuai dengan strategi penunggang itu sendiri.

Konsep nisbah mampatan, mungkin kita tahu nisbah mampatan yang tinggi akan memberikan prestasi yang hebat. Tetapi nisbah mampatan kita terlampau tinggi atau tidak sesuai, boleh menyebabkan kerosakan pada enjin motosikal dan juga masalah “detonation” iaitu pra-pembakaran.

Bagi mencapai tahap nisbah mampatan yang tinggi, harus menggunakan petrol yang kaya dengan kandungan oktana serta pengurusan elektronik enjin yang betul serta tepat.



Asas matematik, untuk mengira nisbah mampatan adalah:

1. Dapatkan kandungan silinder dengan mengukur dari kedudukan terbawah piston (BDC) sehingga kedudukan tertinggi piston (TDC) dan namakannya sebagai Isipadu silinder.
2. Dapatkan jumlah kandungan kepala silinder, anda boleh mengukur mengunakan “buret” dan namakannya sebagai Isipadu Kawah Pembakaran.
Hasilnya:

Nisbah Mampatan = Isipadu silinder / Isipadu Kawah Pembakaran.

Contohnya: Nisbah Mampatan = 135cc / 12 cc = 11.25 cc
Nisbah Mampatan = 11.25 : 1

Ini adalah asas pengiraan, jika tidak diambil kira tebal gasket. Pengiraan akan menjadi lebih teliti, mereka yang ada kepentingan dalam sesuatu perlumbaan akan menitik beratkan faktor ini.

Setiap kali kita menukar piston yang saiznya lebih besar atau conrod yang lebih panjang serta pendek, nisbah mampatan dan prestasi motosikal turut berubah sama. Bergantung kepada tahap pemahaman serta kemahiran anda dalam mengubahsuai motosikal. Tetapi jika anda menukar piston saiz dan jenis yang sama, nisbah mampatan yang ada sekarang tidak berubah kecuali permukaan serta kedudukan pin piston berlainan dari asal.

Jangan anda cuba mengubahsuai kepala silinder atau blok silinder sesuka hati, dapatkan dahulu maklumat tentang nisbah mampatan yang dikehendaki, kemudian ukur serta sukat dengan teliti mengunakan formula matematik yang anda telah pelajari di sekolah. Jika anda tidak mahu pening kepala berikan saja kepada mekanik yang sudah berpengalaman melakukannya.


SUMBER

P/s: Disini ak cuma bagi info....kalo korang bertnya....ak akn jawab sekdar apa yang ak tahu....cuma kalo part2 yg susah tue...maaf ak x dpt nak jawab..

Hope otai2 dapat membantu yer...

###sekadar Info Bersama###
Back to top Go down
View user profile
Fizz Fixz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts: 884
Join date: 20/02/2011
Age: 26
Location: Sitiawan --> Manjung ---> Ayer keroh (Melaka)

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Tue 15 Mar - 13:01:34

Untuk makluman semua...thread yg lepas akan d deleted oleh admin...

maka...yg rasmi nyer thread adalah yang ini...

Back to top Go down
View user profile
musesaddiq
Super Senior Member


Posts: 109
Join date: 20/02/2011
Age: 25
Location: PJ - Alor Star

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Tue 15 Mar - 14:25:11

kalau dah piston size dah nek 0.50, modi kawah head tu brapa ?


Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts: 1013
Join date: 19/02/2011
Age: 21
Location: Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Tue 15 Mar - 19:57:10

panjang bebenor info ni...ambik mase nk bace... Suspect

jek rod ape kesannye? Shocked

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
Fizz Fixz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts: 884
Join date: 20/02/2011
Age: 26
Location: Sitiawan --> Manjung ---> Ayer keroh (Melaka)

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Tue 15 Mar - 20:27:58

hehehehe tahu x per....

apa pun baca bg paham dl...hehe

ak pun dlm proses nak membaca +faham kan apa bnd yg info nie bg...

ak post sbb info dia sgt menarik...
Back to top Go down
View user profile
satria_zr
President 1
President 1


Posts: 603
Join date: 20/02/2011
Age: 25
Location: shah alam

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Sun 10 Apr - 14:56:55

penat lak baca..tp xpaham..tp pape pun kalo modi block..
lubang xzos kene jge..terover korek gear 6 drop..
die kene at least jarak lubang xzos belah bawah blok ke bawah dlm 28mm..
lebih gear 6 drop gile2..ni menentukan pressure kt head..2 je la yg aku tau2 gitu je a..haha
salah tlg tul kan..2 pasal a xpkai gasket head
Back to top Go down
View user profile
YapBKX3048
President 2
President 2


Posts: 798
Join date: 18/02/2011
Age: 29
Location: K.Sel ~ Shah Alam.

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Wed 15 Jun - 14:48:21






Nie ha aku share skit... pandai2 kowg la ye... drunken drunken drunken

_________________
SeHaTi.. SeJiWa.. Se ia.. SeKaTa.. Kelab 125z Malaysia AKA K125zM 4ever

Crew No. K125zM_0006...
Back to top Go down
View user profile
Fizz Fixz
Zone Marshall
Zone Marshall


Posts: 884
Join date: 20/02/2011
Age: 26
Location: Sitiawan --> Manjung ---> Ayer keroh (Melaka)

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Sun 3 Jul - 14:18:50

musesaddiq wrote:
kalau dah piston size dah nek 0.50, modi kawah head tu brapa ?



kalo nak mody kawah se elok nyer...ikut saiz pston....utk buat kawah...

itu yg sebaik nyer..
Back to top Go down
View user profile
syamz3940
New Member


Posts: 3
Join date: 04/07/2011
Age: 23

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Wed 6 Jul - 23:28:22



salam, otai2 smua..
ak nubis lg lam bab2 port blok nie..
blok ak pomen port lubang ekzos lebih ak rse..
sbb gear 6 drop gler2..
gear 5 leh trik smpai outmeter..
msuk jek gear nam trus drop p 150 jek..
nape erk..
kai sporket 15/38..
laen2 sume stndard..

cm ne nk setel mslh ak nie yek??
tlong2.. nubis..
Back to top Go down
View user profile
der z0uwl
Super Senior Member


Posts: 101
Join date: 16/06/2011

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Wed 20 Jul - 5:55:46

syamz3940 wrote:


salam, otai2 smua..
ak nubis lg lam bab2 port blok nie..
blok ak pomen port lubang ekzos lebih ak rse..
sbb gear 6 drop gler2..
gear 5 leh trik smpai outmeter..
msuk jek gear nam trus drop p 150 jek..
nape erk..
kai sporket 15/38..
laen2 sume stndard..

cm ne nk setel mslh ak nie yek??
tlong2.. nubis..
try trun mata spocket jd 15/36 ke
Back to top Go down
View user profile
Ultra-Z
Junior Member


Posts: 44
Join date: 18/02/2011
Age: 21
Location: just around the corner bebeh.. ;)

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Wed 20 Jul - 20:29:16

masuk gear 6 rxz la tgk cemane pergi..
kekekekeke...
tp kne oberhaul la jwbnye..
pale
Back to top Go down
View user profile
kimie
New Member


Posts: 16
Join date: 28/04/2011
Age: 28
Location: Setiu-Shah Alam

PostSubject: ne first blok yg aku modi...huhuh   Thu 25 Aug - 22:25:17

Back to top Go down
View user profile
Dino
Penaung
Penaung


Posts: 1013
Join date: 19/02/2011
Age: 21
Location: Pasir Mas, Kelate===>Shah Alam

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Thu 25 Aug - 22:42:39

kimie wrote:

ni korek simple je...tp mgkin dasat prestasinye huhu Shocked Shocked Shocked

_________________

"Laughter makes you young, love makes you beautiful"
Back to top Go down
View user profile
kimie
New Member


Posts: 16
Join date: 28/04/2011
Age: 28
Location: Setiu-Shah Alam

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Thu 25 Aug - 22:45:46

Dino wrote:
kimie wrote:

ni korek simple je...tp mgkin dasat prestasinye huhu Shocked Shocked Shocked

ne aku buat kt tangkak...
bdak sprintest...
Back to top Go down
View user profile
tupaijet_junior
Junior Member


Posts: 21
Join date: 20/02/2011

PostSubject: Re: BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN   Sat 27 Aug - 23:19:54


ape pndapat korg kalau polish sume lubang kat blok..?
scratch
Back to top Go down
View user profile
 

BLOK, HEAD & PROSES PEMBAKARAN

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 10Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

 Similar topics

-
» Korek, Potong, Rebore, Port, Polish Blok & Potong Head
» kancil 660 plug n play head n blok kelisa bleh x???
» Head L2 blok 1000cc ?
» Blok 1.0 kahwin enjin Kancil
» Head/Trottle/Tank/Radiator (Gambar)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Kelab 125z Malaysia :: -